ויקרא י"ט, ט"ו – "לא תעשו עוול במשפט, לא תשא פני דל, ולא תהדר פני גדול, בצדק תשפוט עמיתך"
זה היסוד – משפט הצדק, שרק על פיו ניתן לחפש את החרות, את האמת… את הדרך ללכת בה מבחינת החרות האישית והחרות הציבורית.
שם, שם, ט"ז – "לא תלך רכיל בעמיך, לא תעמוד על דם רעך. אני ה'"
האם "רכיל" הוא בית משפט של חצרות אחוריות? רכילות, הנושאת עמה חלקי אמיתות, אך לא אמת אחת מקפת? התשובה לדעתי נמצאת במשפט הבא"
שם, שם, י"ז – "לא תשנא את אחיך בלבבך. הוכח תוכיח את עמיתך, ולא תשא עליו חטא"
רכילות יוצרת שנאה. היא צוברת את הכעס על עוול שעשה אח/חבר/עמית. במקום זאת יש להוכיח.
אבל התנאי להוכחה הוא שאנו יודעים את האמת. איך יודעים את האמת?יש צורך לעשות ברור מקיף, או לפחות לאפשר לכל הצדדים להציג דעתם וחוויתיהם.
בא נדמה שאנו באים לאדם שאנו מרגישים שחטא לנו.
איך פונים אליו? קצת מביך, לא?
ולכן נראה לי שבמקום הוכחה, יש לבחור בהליך טוב יותר. תהליך של משיכה אל הטוב והתעלמות מהרע? אולי התהליך הטוב ביותר הוא חיבור, חיזוק תכונות ומעשים חיוביים, ואם יש צורך, הערה על חריגה.
אבל לא תמיד אדם קשוב, ואז יש להושיב חבר שופטים, שיבדוק את הנושא ויברר את האמת, ויורה לאדם את דרך הצדק.
ויש להוסיף… יש לאדם טרוניה על אחיו….חייב להגיד לו, ולא לשנוא לעמו.
והדבר נכון גם כשיש כעס כלפי אליטות.
איך מוכיחים מישהו רחוק ממך, השולט בך, ואין הוא מקשיב לך? ויתרה על כך, הוא אף עלול לסכן אותך?
יעשה ברור טוב של האמת, ואם אפשר יהיה הולך לבית דין של כלל עם ישראל ("לא תהדר פני גדול"). והולך וטוען בפניהם כך וכך עושה, ואין מעשהו תואם את התחום הגדור לו על פי מידת הצדק.
דין זה יכול להיות בידי Ekkli או סנהדרין-צדק.
דוגמא: יש לי תחושה שראש המועצה לא נהג כשורה בנושא מסויים: עלי לברר את האמת, או לפחות להקשיב גם לדברי ראש המועצה.
אבל, הנה אני אזרח, המטריד מנהל בכיר שכל דקה מזמנו חשובה לטובת הציבור. מוטב היה אם בענייני הראשות, תהיה וועדת ביקורת מקובלת על הציבור, שאליה יכול הציבור לפנות ולקבל תשובות אמת (סתירה ברורה….).
מוטב אולי להקים צוות אד-הוק לבדיקת נושא ראש המועצה. צוות שיקבל אישור של הבאים בברור. צוות מוסמך על ידי הציבור, שיברר את הסוגיה ויתן דין וחשבון לציבור.
האם האדם יכול לפעול במידת האהבה והקירוב?
שם, שם, י"ח – "לא תקום ולא תטור את בני עמך ואהבת לרעך כמוך. אני ה'"
משפט זה מראה את התוצאה של ההקפדה על כללי ג' המשפטים הקודמים: "ואהבת לרעך כמוך".