דבקות באמת – ויקיפדיה

שלושת הפוסטים האחרונים שבהם עסקתי בשינוי על ידי אהבה, דיון וחיפוש האמת, הם בעצם

מהטמה גנדי

מהטמה גנדי

תירגום שלי, לסאטיאגרהא של גנדי, לחוכמה שנמצאת ביהדות העמוקה, וגם כלים שמצאתי במהלך חיי כיעילים בשינוי עמדות של כל הבאים דיון (כולל עמדותיי שלי).

עוד לא יבשה הדיו מעל הפוסט האחרון, וכבר הועמדתי במבחן, לבדיקת התיאוריה. לפעמים אני מתפלא, איך הקב"ה מזמן לנו התנסויות בדיוק כשאנו חושבים שהבנו משהו 🙂

האתגר הגיע לאחר התכתבות ארוכה עם ויקיפדיה, סביב הערך "יוזמה אזרחית" (קישור קבוע). יש שם בחור, שטען שהערך יוזמה אזרחית הוא תעמולתי. הבחור שימר בערך תבנית של "תעמולה", בטענה ששם הערך הוא תעמולתי. לא עזר לנו שהמונח באנגלית נקרא citizen initiative, לא עזר לנו שפנינו לאנשי אקדמיה בארץ, שעוסקים ביוזמה אזרחית, והם אישרו שזה מונח עיברי סביר בהחלט. גם לא עזר לנו שהמזכירות של האקדמיה ללשון כתבה שהמושג אכן סביר בהחלט. הבחור בשלו. בהתחלה חשבתי שהבחור, אכן שוחר צדק, אך עם הזמן, הצטברה אצלי התחושה שהבחור פשוט מחפש מלחמות. ככל שהתכתבתי עם יותר ויקיפדים, כך גיליתי שיש לבחור היסטוריה לא נעימה של ריב ומדון. אלא שלא רק שהבחור רב עם הרבה אנשים, גם יש לו קבוצה שמלווה אותו, ומגבה אותו במאבקים. כך, נראה לי שכאשר ניסינו ליצור בוררות בנושא, הסתבר שלויקיפדים הוותיקים יש סוג שיפוט דומה לדרך המחשבה של הבחור.

החלטנו להניח לעניין. אין לנו עניין בריב ומדון עם אף אחד. מלחמות בוקיפדיה לא יסייעו יתר על המידה, ביצירת דמוקרטיה ישירה.

אלא שעירא, שהתרגז מאד מהדרך ה"נהדרת הזאת" ליצור ידע, כתב על כך בבלוג שלו. 36 דקות לאחר שהבחור קרא את הביקורת עליו, הגיע הבירוקרט הראשי של ויקיפדיה, וחסם את עירא לצמיתות מהויקיפדיה. הטיעונים היו שעירא תקף ויקפד אחר מחוץ לויקיפדיה.

לא עזרו כל המחאות. לא עזר שאין חוק כזה, והבירוקרט חרג מכל חוק הקיים בויקפדיה. מישהו עיצבן את הבחור, והבירוקרט הראשי, ללא משפט סביר, פשוט חסם לצמיתות את עירא (ראו כאן את סיפורו של עירא, ועוד מידע על ההתנהלות).

wikipedia-logoאותי, הדבר הזה הרתיח כהוגן. אם יש דבר שמצליח להוציא אותי משלוותי, זה מה שנראה בעיניי, כדיקטטורים, אנשים שבשם האגו-מניה הפרטית שלהם מתעמרים באחרים, וקבוצה שהשתלטה על משאב לאומי, וסותמת פיות למי שקורא עליה תיגר. חשוב לי לציין, כי כך זה נראה בעיניי בשלב הכעס.

וכאן עשיתי טעות, בניגוד לחוקי "דבקות באמת". התרגזתי, ופעלתי מתוך כעס גדול. רשמתי בדיון, שהויקיפד הראשי הוא דיקטטור שאינו מוכן להקשיב לביקורת. ואופס… נחסמתי לשבוע….

יתרה מזאת, היה ברור לי ולאחרים שבויקפידה אין לנו כל כלים לשנות. גם בירור בנושא, במוסד הבוררות של ויקיפדיה, הניב תוצאות מוזרות מאד. למרות שהיה ברור לכל הנוגעים בדבר, שאין שום חוק שעומד מאחורי החלטת הבירוקרט, נדחתה הבקשה להסרת החסימה על ידי מוסד הברורים. ולי זה חיזק את ההרגשה שהמערכת כולה נשלטת בידי אותה קבוצה.

עכשיו, כבר היה קשה להתעלם. ויקפדיה היא משאב לאומי של ידע. ונראה כי כרגע שולטת בה קבוצה בעלת דפוס מחשבה מאד דומה, המרחיקה בפועל, כל מי שחושב אחרת. המשמעות היא אובדן חופש הביטוי, בכלי שאמור להיות הכי פתוח לציבור הרחב. המשמעות היא שיש כאן קבוצה ששוב יכולה להכתיב, מהו "ידע נכון" ומהו "ידע לא נכון".

הגרוע ביותר, שאם מה שאני חושב נכון, אז זה קורה במערכת שאמורה להיות חופשית, ולא נשלטת על ידי שום גורם ממסדי.

כיצד עלינו אם כן להתמודד על פי עקרון הדבקות באמת?

ראשית, אחרי שנרגעתי, הבנתי שלא פעלתי נכון. יש להימנע ככל הניתן מלפעול בעידנא דריתחא. השלב הבא הוא לא להניח שיש בקבוצה ההיא רשעים, אלא שהחברה הללו רואים היגיון מסויים במעשיהם.כלומר להניח שלאנשים יש רצון לפעול לטוב (אהבה).

כדי לברר את העניין הזה, פתחנו את משפט ויקידפיה, שהוא בעצם כלי לברר עמדות שונות, ושאלות שונות בקשר להתנהגות ויקיפדיה. חלק המטוענים בעד ההתנהגות הנוכחית, אפילו טוענים כנגד אנשי התנועה לדמוקרטיה ישירה, שהם באים לחבל בויקיפדיה (ולדעתם, אנשי התנועה לדמוקרטיה ישירה, יראו את עצמם מהר מאד בכלא על פעילות הרסנית זאת). הכלי הזה, מאפשר לנו להתחיל ולברר את הצדדים השונים לויכוח, ולנסות ולהציץ להגיון שמנחה את האחרים. היגיון, שנעלם מעיניי כאשר התחלנו את הדיון.

לאחר שפתחנו כלי לדיון, יהיה לעינו לדבוק באמת. לשאול את עצמנו, האם באמת כך צריכה להתנהל ויקיפדיה. לא לבוא מראש עם ההנחה שזה נכון, אלא להעמיק ולשאול ולברר. אולי במקרה אנשי ויקפדיה צודקים. המטרה היא לברר את האמת, ולצעוד על פיה. החיפוש צריך להיות יסודי, ולהגיע לתשובות שיהיהו ברורת לכולם. והוא צריך לעשות מנקודה מכבדת, ושיוויונית.

חלקכם יאמר, שדרך כזאת היא ביזבוז זמן, ושעדיף לתבוע את הויקיפדיה, להשחיר את פניהם בעיתונו וכיוב'. אנ טוען שזה לא יקדם כלום. נניח ובמקרה הכי טוב, לשיטת השונאים דיקטטורה שמחר בבוקר נעלמת אותה קבוצה שמנהלת את ויקיפדיה, אבל אם לא יבנה מנגנון דמוקרטי יעיל, שוב תופיע קבוצת אוליגרכיה ותדיר אחרים. לדעתי חיפוש האמת הוא תהליך ארוך יותר, ופחות סנסציוני, אבל בסוף הוא מאפשר לבנות מערכת מתוקנת שתחזיק זמן רב יותר. לאחר שנברר את כל הבעיות , ונבין כיצד יש ליצר ידע בצורה הטובה ביותר, נדע גם איך לבנות מערכת שתחזיק מעמד יותר זמן.

Facebook Comments

56 thoughts on “דבקות באמת – ויקיפדיה

  1. טל ירון

    פטר שלום,

    פיצול, היא תמיד אופציה טובה, והיא "מקל" שחשוב להחזיק, כאשר אנו נתקלים בריכוז כוח גדול שאינו מוכן לוותר על כוחו. אבל שימוש בכוח, ובפיצולים בצורה מהירה וקלה, גורם לכך שאנו הופכים לפרדנים ופצלנים. התוצאה היא שבמקום לעסוק בבניה לטווח ארוך, אנו כל הזמן נעסוק בפרוק ולהרכבה (להבנתי). אני הייתי מנסה למצות את כל המהלכים הדמוקרטים, והתרבותיים העומדים לראשותנו, לפני שבכלל נפנה ל"מקלות".

    אני מאמין שניתן לשנות את תרבות ויקיפדיה יחסית בקלות, אם נקפיד על תרבות הדיון, ונקפיד לעקוב אחר אלו המשתמשים בכוח או בלשון הרע.

    Reply
  2. הראל

    האמת שהדיון הזה כבר נמאס עליי. שום דבר לא יצא ממנו, וכנראה גם לא ייצא. החשיבה שלכם עדיין לעומתית, עימותית ומלחמתית. מה "מקל", מה? רוצים לפצל? תפדלו, ובתיאבון. פטר שלמיל היה מועיל יותר אם היה מרחיב את [[פטר שלומיאל]] שהתחלתי פעם, במקום להתחכם פה סתם. לאורך כל הדיון ניסיתי להבהיר לכם שהוויקיפדים בסך הכל רוצים באותו דבר כמוכם בדיוק, ושעליכם להצטרף עליהם, גם אם בדרך תצטרכו למחול על כל מיני עלבונות עבר, צורבים ככל שיהיו. אבל הרבה יותר כיף לתכנן הפיכות, לאיים ב"מקלות" ולהבטיח "לעקוב". צאו מזה כבר, בחיי.

    אוהבכם,
    הראל

    Reply
  3. טל ירון

    הראל פיספסת לגמרי.
    הבלוג הזה אינו בלוג של התנועה לדמוקרטיה ישירה. הוא הבלוג שלי. לתנועה יש בלוג משלה. אינני יודע מיהו פטר. היחידים כאן שהם מהתנועה, זה ד"ר אורי אמיתי ואני. עירא העיד על עצמו שהוא לא מהתנועה (למרות שהוא היה מעורב במהומה הראשונית, כיוון שבאותו זמן הינו עסוקים בלימוד משותף של סוגיות דמוקרטיות). אתון עיוורת, עדיין לא הגדירה את עצמה חברה בתנועה, למרות שהייתי שמח לראות אותה מצטרפת. אם תשים לב, אני אמרתי לך שאני אחזור בבוא הזמן המתאים לתרום לויקיפדיה. אורי החמיא לך על הדמוקרטיא (כשפתו). היה רגוע.

    אני חושב שאתה טועה קצת בהכללה מיותרת.

    בהערכה רבה מאד,
    טל

    Reply
  4. יונתן שחם

    הראל

    ראשית אציין שאני מאוד מעריך את הנכונות שלך להשתתף בדיון בבמה שחשודה כלעומתית.

    רציתי רק להעיר בנוגע למשפט שלך "מי שבאמת רוצה להשתלב, משתלב". אני חושב שיש בעיה עם הגישה הזו. יכול להיות שמשתמש שנעלב רצה באמת להשתלב, אבל לא מספיק כדי להישאר במקום שמעליבים אותו. יכול להיות שמי שפרש מעריכה אחרי שהבין שבשנה הקרובה לא יתפנה לכתוב קצרמר באיכות מספקת גם רצה באמת להשתלב. אימוץ המשפט שהצעת אומר שהמידה לאמוד רצון היא הצלחה.

    הרבה מהעבודה בסוציולוגיה מראה שקבוצה הומוגנית נוטה לשפוט עררכית את המאמצים של כל החברה לפי הסטנדרטים שלה, ונוטה שלא להבין אילוצים אחרים של קבוצות אחרות. הדוגמה הכי טובה היא נשים (שכבר הוזכרו). ככלל נשים נוטות להימנע מעימותים ולכן נוטשות במות דיון שנוטות לעימותים. גברים נוטים שלא להבחין בהיעלמות של נשים או לייחס אותה לאי התאמתן של נשים למסגרת – ולא לאי התאמה של המסגרת לנשים.

    זהו בנתיים.

    יונתן.

    Reply
  5. ויקיפד לשעבר

    פוסט מעניין. תרמתי לוויקיפדיה עשרות מאמרים וזכיתי להערכה. הייתי ויקיפד שקט ונהניתי לכתוב שם. כשהעזתי להעיר על עוול שנעשה למישהו אחר נכנסו בי והפכו את השהות שלי שם לבלתי נסבלת. זה מקום בעייתי שעל מנת לשפר אותו יש צורך בקבוצה גדולה של אנשים משכילים שיש להם זמן להשקיע במיזם הזה ורוצים לשנות אותו. אם תתארגן קבוצה כזו אז אני חוזר.

    Reply
  6. טל ירון

    הי ויקיפד לשעבר.

    אני חושב שהעלת נושא חשוב. לארגן קבוצה של ויקיפדים בעד תרבות דיון דמוקרטית בויקיפדיה.
    ארשום את הדוא"ל שלך, וברגע שנראה שיש מצב לחזור לויקיפדיה, אשמח להודיע לך.

    היכן לדעתך כדאי להקים את הקבוצה הזאת?

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *