דמוקרטיות עירוניות – דרך להפוך את המדינה לדמוקרטית

(בגלל מגבלת הזמן הפוסט נכתב ללא עריכה מספיקה. אם אתם מזהים שגיאות, או רוצים לשפר את הניסוח, אנא עשו זאת דרך דף הויקי. אני אעדכן מיד פעם על פי העריכה בויקי. תודה, ט.י.).

אוליגרכיה לא נבחרת

שיטת הממשל של מדינת ישראל נחשבת דמוקרטית. בכל אמצעי התקשורת מתייחסים אל ישראל כאל דמוקרטיה. אך האם ישראל באמת דמוקרטית?

דמוקרטיה, במשמעותה המילולית, היא שלטון העם (דמוס = עם, קרטוס = שלטון). באתונה pnyx-ecclesiaהעתיקה, שם הומצא המושג דמוקרטיה, הייתה הכוונה לכך שהעם כולו (זכרים, אזרחים בוגרים), שולט. כל העם השתתף באסיפת העם (Ecclesia), כל אחד יכול היה להיבחר בהגרלה למוסדות השלטוניים (Boule), כל אחד יכול היה להיבחר בהגרלה כשופט או כמושבע בבתי המשפט היוונים. בבתי המשפט האתונאים, ישבו כ-200 עד 6000 מושבעים, ופסקו בעצמם את פסק הדין, לאחר ששמעו את הצדדים השונים מציגים את טענתם.

כאן בארץ, וכמו כן ברוב מדינות המערב, אין ה"דמוקרטיה" זהה לדמוקרטיה האתונאית. ה"דמוקרטיות" שלנו, הן למעשה אוליגרכיות נבחרות. אוליגרכיה, היא שלטון מיעוט. אנו בוחרים את האוליגרכים שלנו למשך קדנציה של 4 שנים, ויכולים להחליפם כל ארבע שנים. אין לנו השפעה ישירה, לא על ההחלטות שהאוליגרכים הנבחרים, ולא על הרשות המבצעת, ובוודאי שלא על הרשות השופטת.

כל יכולתינו להשפיע על ההחלטות המדיניות מסתכמת בהטלת פתק בקלפי, פעם בארבע שנים. כאשר ישנה חוסר שביעות רצון מהחלטת האוליגרכיה שנבחרה, יש בידינו כלים מוגבלים להשפיע על יכולתיהם. אנו יכולים להפגין. יש הטוענים כי מכתבים לחברי כנסת יכולים גם להשפיע. כל גיוס של הד ציבורי לבעיה או לחוסר שביעות רצון, דורש משאבים רבים, ומקשה על אזרחים רגילים למחות בצורה יעילה.

מול מערכת המחאה של הציבור, נמצא מערך השפעה טוב בהרבה בידי קבוצות כוח קטנות. הלוביזם הוא כלי חזק בהרבה, מהכלים האזרחיים והוא משמש בידי קבוצות כוח קטנות, להשפיע על מדיניות הכנסת. במיקרים רבים הכוח הכספי והמשפטי שנמצא בידי אותם קבוצות כוח גם משתק ביקורת ציבורית (ראו דוגמאות אצל עירא, וטל גלילי)

מערך הלוביזם, הוא כלי של אירגונים שונים המאפשר להם להשפיע על הכנסת והממשלה. לוביזם טוב, פועל עם חברי הכנסת, מציע להם הצעות חוק, מדבר איתם, ומשפיע עליהם לפעול בצורה כזאת או אחרת. ישנם אירגוני לוביזם, שככל הנראה משפיעים על חברי הכנסת, גם באמצעים פחות כשרים. כל אחד מכם יכול לברר כמה עולה פריימריס לחבר כנסת, או כמה עולה מסע בחירות למפלגה. הסכומים הגדולים הללו (מדובר בפריימריס על כמה עשרות עד מאות אלפי שקלים, ובמסע מפלגתי מדובר על כמה עשרות מיליוני שקלים), מגיעים מבעלי הון וגורמים אינטרסנטיים.

ehud_barakכך קרה שכספים רבים הגיעו למערכת הבחירות של ברק, מבעלי הון, ויש לשער שברק הוא לא הפוליטקאי היחיד שמומן על ידי בעלי הון. התוצאה של ההתנהלות הזאת היא שכדי לשרוד מבחירות לבחירות, חברי הכנסת והמפלגות צריכים לשמור על קשרים חיוביים עם בעלי הון. חברות הלוביזם, שהן במידה רבה המשכן של אותן התרומות, מנצלות את ה את הקשרים כדי להפוך את חברי הכנסת והשרים לקשובים הרבה יותר לרצונן. לפעמים, אפילו חברי הכנסת עצמם הופכים ללוביסטים. כך נוצר מצב בו קבוצות קטנות מאד שלא נבחרו, מצליחות להשפיע יותר על התנהלות המדינה מאשר הציבור.

המדובר כאן לא רק בבעלי הון. גם אירגוני עובדים היררכים וממושמעים כמו ההסתדרות, שמסוגלים לארגן מפקדי ארגזים, משפיעים על דעתם של חברי כנסת.

יש הטוענים כי באמצעות "החברה האזרחית" יכולים האזרחים להשפיע על המדינה. עמותות פוליטיות שקמות על ידי אזרחים, הן אלו שמאפשרות לאזרח להשפיע. אבל אם בודקים היטב את העמותות הללו, אפשר לראות שחלק לא מבוטל מהן, אינו מייצג רצון ציבורי אמיתי. אלו אירגונים קטנים מאד, שממונים על ידי קרנות בעלות עניין. באמצעות העמותות הגורמים הממנים יוצרים הד "ציבורי" כביכול.

קבוצות השפעה גדולות אחרות, יכולות להגיע גם מקבוצות שלטוניות שאין בהן תחלופה מספקת, והן אינן נבחרות. הפרקליטות ומערכת המשפט, הן דוגמא למערכת כזאת. זאת מערכת שלטונית לא נבחרת, שבה חבר מביא חבר. כך נוצר עם הזמן כוח רב. הכוח הזה יכול להשפיע מאד על חברי הכנסת והשרים. כך לדוגמא ניסיון של השר פרידמן לשבור את הכוח של הפרקליטות, זכה בתגובה קשה מאד ומאוחדת, שהקשתה על מהלכיו. במקרים אחרים, יכולה הפרקליטות ומערכת המשפט לנסות לחסל ח"כ או שר שאינו מוצא חן בעינהם מבחינה פוליטית. כך היה ככל הנראה עם השר אביגדור ליברמן. ממש ערב הבחירות החליטה הפרקליטות להוציא את תיקו הישן של ליברמן, לאור הציבורי. למרות ההכחושת, היה ניתן להריח בהחלט, שמישהו ניסה לפגוע ביכולת של ליברמן ו"ישראל ביתנו" להיבחר. רק שהם לא הבינו שהציבור כל כך מכיר את התרגילים הללו, עד שכוחו של ליברמן רק עלה, בתגובה למהלך הטיפשי הזה.

קבוצת התקשורת בישראל, שמנוהלות על ידי מעט מאד גורמים, גם הם בעלי יכולת השפעהquietעצומה על המדינה.יש בידי התקשורת הכוח לרומם או לחסל שר וח"כ. הן יכולות להוביל בצורה מניפוטלטיבית מהלכים פולטים, ולהשפיע על "רצון העם" במידה מסויימת.

קבוצות כוח אחרות ששולטות במדינה הם מוסדות כוח פנימיים, כמו המשטרה, השב"כ ואחרים. אלו מוסדות שיכולים להגיש או לא להגיש כתבי אישום. אלו מוסדות שיכולים "לחסל" באמצעים פוליטיים ח"כ כזה או אחר.

כל הקבוצות הללו, משאירות בפועל את השליטה בידי קבוצות אוליגרכיות את השלטון במדינה. לנו האזרחים יש מעט מאד השפעה. אנו כבר יודעים שרגע לאחר הבחירות ה"נבחרים" יעשו עם המנדט שקיבלו ככל אשר על רוחם. אלא שרובנו לא מבינים שחוסר השליטה שלנו נובע מכך שאנו לא חיים בדמוקרטיה, אלא בארגון שמנוהל כמעט ברובו על ידי אוליגרכיות לא נבחרות.

מה ניתן לעשות?

במשך שנים רבות התריעו ארגוני שמאל רדיקליים בארץ ובעולם על מנגנון השליטה המעוות הזה. גם פעילי ימין, ומצביעי ימין הרגישו במשך השנים, כי השליטה נמצאת בידי קבוצת כוח, ולא בידי העם.

אלא שמלבד למחות ולכעוס בחדרי חדרים, לא ניתן היה לעשות דבר. התקשורת דאגה להשחיר את הקבוצות שמחו על השיטה המעוותת, ולהציג את הארגונים הללו כרדיקלים ומסוכנים לציבור. הארגונים הללו, פנו בעיקר לכיוון אופוזיציוני. שיטות שונות שהתקיימו בארגוני אנרכיסטים, או בארגוני ימין, לא הבשילו לכדי יצירת שינוי אמיתי ובר-קיימא. כל מה שנותר לקבוצות הללו לעשות, זה לכעוס יותר, ולהקצין יותר, ובכך לשרת את המטרה הראשונית של קבוצות השליטה, להראות ש"קבוצות השוליים" הללו הן קבוצות מסוכנות, שאסור שקולן ישמע.

המצב בו אוליגרכיות לא נבחרות, שולטות במדינה, אינו בעיה של קבוצות השוליים. זאת בעיה שלנו. חברות תרופות משמשות במנגנוני השליטה הללו כדי לקדם מוצרים שלהם, ובכך עלולות לפגוע מאד בבריאותנו. חברות סלולרי, יכולות לדאוג לכך שלא יפגעו המחירים הגבוהים שהן דורושת, על ידי מניעת הכנסת גורמים מתחרים. חחברות שילוט חוצות מזהמות לנו את האויר במידע שגורם להנו להיות צרכנים כפייתים. סביר להניח שהעיר שלכם נשלטת על ידי אולגרכיות דומות, והחינוך ומראה העיר היה יכול להיות טוב בהרבה ללא אותן קבוצות. יתכן מאד כי אם הייתה לנו השפעה גדולה יותר על מע"צ, השלטים בכבישים היו טובים יותר, ולא היו כל כך הרבה מקומות מסוכנים בכבישים.

בסוף השליטה של הקבוצות הללו בחיינו, פוגעת ומסכנת כל אחד ואחד מאיתנו. היא הופכת מוסדות ממשלתים למסואבים ומושחתים. השחיתות והסיאוב הללו, שרבים מאיתנו מתחילים להרגיש את ריחם, עלולים להביא לחורבנה של המדינה. והמשמעות תהיה ישירה כלפי כל אחד ואחת מאתנו.

כדי למנוע את זה, יש לייצר כוח אזרחי דמוקרטי אמיתי, שיאפשר לאזרחים לשלוט במדינה שלהם. כוח שיופעל על ידי האזרחים, יהיה קל להפעלה, יהיה קשה להשחתה וסיאוב, ויהיה אפקטיבי בהשגת מטרותיו.בנייתו של כוח כזה, אינה דבר טרוויאלי.

במחקרים שערכנו בתנועה לדמוקרטיה ישירה, התברר לאט לאט כיצד ניתן להקים כוח ציבורי כזה. אחד הרעיונות שעלה, הוא להקים את את הכוח הציבורי מארגונים שכונתיים קטנים.

כדי להקים את הארגונים השכונתיים, היה עלינו להבין את הכוחות השונים הפועלים על קבוצות, וכיצד ניתן לנתבם לאפיקים של פעילות משותפת ואפקטיבית. אני מקווה בהמשך לחשוף לאט לאט את הכוחות והחוקים בהקמת קבוצות פעילות כאלו. ולהפיץ אותם כדי שכול אחת ואחד מכם יוכל להקים לעצמו קבוצה אזרחית כזאת אצלו בשכונה.

בינתיים אספר שיש כמה עקרונות ראשיים, שמהווים את הבסיס להקמת פעילויות כאלו:

  1. אחווה ושיתוף – בניגוד למחשבה של אירגוני פעילים במאה ה-20, הכוח שגורם לאזרח מהשורה לקום ולפעול, אינה השנאה, אלא החיבור, החברות, החיבור לשלם יותר, לפעילות חיובית, המלווה באהבה ושייכות. כשאנו פועלים למען מטרה, איננו פועלים נגד המוסדות או נגד מישהו, אלא תמיד למען מימוש צורך ציבורי, וביחד עם כל הכוחות שיכולים לסייע בקידום המטרה. יהיו אלו ארגוני השלטון, תנועות אחרות, ואפילו תנועות שחלוקות עלינו בנושאים אחרים. בני מן הישוב, יוצאים לפעילות, כי הם נהנים לפעול ביחד ולעבוד למען הטוב, ובטוב.
  2. שקיפות, שיתופיות, פגישות פנים אל פנים, לצד תקשורת אלקטרונית. בניגוד לארגונים ההררכים שאנו מכירים מהמאה ה-20, הארגונים האזרחיים צריכים להיות פתוחים ודיפוזיים. יש אומנם בתוך הקבוצות חברים אנרגטיים שמסייעים לתהליך לקרות, אבל לכל אחד יש אפשרות לכל פגישה שהוא רוצה, ולהשפיע ולשמוע בכל מקום שהוא רוצה. חשוב לגבות את הקשרים החברתיים באמצעים של web2.0 שמפחיתים משמעותית את העלויות של התקשורת ואת המשאבים הנדרשים לניהול התקשורת.
  3. תרבות הדיון – יש חשיבות עליונה ליכולת לשמוע ולהשמיע. חשוב שלכל אחד יהיה המקום להתבטא. שהתקשורת בינינו תהיה תקשורת של הקשבה, ושל קבלה. תקשורת של דיון שמאפשר להגיע למסקנות, לאחר שקולם של כולם נשמע.
  4. קיומו של צורך – אנשים מתארגנים בהתחלה כדי לפתור צורך משותף. ברגע שהצורך מספיק חשוב, הרבה אנשים יצטרפו לפעילות.

קדומים – דוגמא ראשונית לארגון אזרחי דמוקרטי

כיוון שמקום מגורי הוא קדומים, וכיוון שהקהילה הדתית-אמונית היא קרקע מעולה לפריחתה של תנועת אזרחים כזאת, את הפרויקט הראשון יזמנו בקדומים. כאן גם נבנו עקרונות תרבות הדיון, בעבודה משותפת עם עדו שטיינברגר.

לקהילה הדתית אמונית יש פוטנציאל גדול יותר להקים תנועות כאלו, כיוון שמראש יש בה מאפיינים קהילתיים ואידאלים של פעולה למען הכלל. אבל יש לשער כי בהתאמה מסויימת, ניתן יהיה ליישם את המודלים הללו גם בקהילות חילוניות, ואף בערים שיש בהן רוב חילוני.

הניסיון הראשון להקים קהילה כזאת נערך בשכונה שבה אני גר "קדומים צפון". בערב הראשון שערכנו התארגנו כ-50 תושבים (מתוך שכונה שמונה 140משפחות לערך). במהלך ערב של דיון שיוויוני נוצרה הדינמיקה לפעול. לאחר מכן הוקמו ציוותי עבודה (חינוך, שיפור פני השכונה, קליטה ותרבות), והתחלנו לפעול. בינתיים יש תוצאות ראשוניות יפות. אנו פועלים עם המועצה ובתוכנו כדי לקדם את השכונה.

הניסיון השני, נוצר בצורה לא מכוונת. דורית סוכר, אמא שהייתה מודאגת ממצב הנוער, חַברה לרב שי סמינובסקי. הם שמעו על הניסיון בקדומים צפון, וביקשו את עזרתנו. ביחד התחלנו להתארגן. בתוך פחות משבוע הרימו דורית ושי ערב שבו נכחו בסביבות שמונים תושבים. הערב נערך בצורה שיתופית, בה כולנו יכולנו להביע את דעתנו, ולחפש ביחד פתרונות. בעקבות הערב קמו צוותים שונים שנועדו להניע מהלכים שונים. הוקם צוות "סיירת הורים", שחיבר הורים לסיורי לילה וביקור אצל בני הנוער, כשהמטרה היא לשמור על קשר חם עם הנוער. צוות אחר עוסק בקידום מפגשי תמיכת הורים – מפגשים בהם הורים יכולו לדבר על מה שמציק להם, ולסייע אחד לשני. צוות אחר פועל כדי לחבר את הנוער למהלך ולהופכו לשותף מלא. שני צוותים הוקמו לעבודה מול המועצה. צוות אחת נועד לרכז את כל המידע ולתאם פעולות עם המועצה, וצוות אחר נועד לדאוג לבניית מערך עבודה של המועצה מול הנוער. צוות אחר מארגן "משפחות מאמצות". משפחות צעירות שיש להן גישה לנוער, והן יכולות לארח את הנוער ולחבר את הנוער.

רק כדי לטעום מהאווירה בצוותים הללו, צילמתי עבורכם מפגש כזה שנערך בין רכזי הוועדות וכל מי שרצה להגיע (במוצ"ש האחרון).

ממליץ לכם לצפות באווירה, ולהתרשם.

אני מאמין כי קדומים, הקהילה והישוב שספגתי מהם כל כך הרבה, יהוו חוד החנית והחלוץ לשינוי שילך ויתפשט בכל הארץ. אמן, כן יהיה רצון, מלפני ריבונו של עולם, ומלפני אזרחי מדינת ישראל.

Facebook Comments

21 thoughts on “דמוקרטיות עירוניות – דרך להפוך את המדינה לדמוקרטית

  1. ירדן

    טל, שני הצעות כלליות:
    1)הטקסט לדעתי צריך לעבור עריכה משמעותית למצב שהוא יהיה פחות כבד. כרגע מצאתי את עצמי מאבד את עצמי בקריאה.
    לדעתי תחלק ליותר נקודות, פסקאות קצרות וברורות יותר.
    2)מצד אחד הנושא של דמוקרטיה ישירה הוא מורכב ואתה רוצה לתת לו את הכבוד הראוי לו, מצד שני אתה מנסה לכלול גם הסבר על מערכת השלטון הנוכחית, גם האלטרנטיבה שאנחנו מציעים וגם אחת הדרכים להגיע אל האלטרנטיבה. חבל. לדעתי תחלק את הרשימה הזו לכמה רשימות. תקשר בין החלקים ותן לקורא להחליט בין רשימה לרשימה אם הוא רוצה להעמיק פחות או יותר.

    כמובן כל הכבוד על המאמץ והתושיה 😛

    Reply
  2. טל ירון

    ירדן,
    תודה. אשתדל לערוך משמעותית את הטקסט (ותודה למי שכבר תיקן בויקי).

    נראה לי שאעשה כעצתך (לחלק את הרשימה).

    חן חן 🙂
    טל

    Reply
  3. מוני יקים אנטיציוני

    אין דמוקרטיה בלי "תיקון עולם" והצעד הראשון הוא הכרה בעוולות הכיבושים של 48 ו 67 כמו גם הכיבוש הלאומי המתמשך
    כלפי כ 80 % מהציבור שאינו אשכנזי.
    דמוקרטיה אינה יכולה להיות יהודית מוסלמית או נוצרית , דמוקרטיה היא מעבר להשתייכויות דתיות או לאומיות אלא
    קשורה לאזרחיות.
    דמוקרטיה שמטרתה הצדקת עוולות אינה יכולה להיקרא דמוקרטיה כפי שהקיבוצים הנצלניים המסתגרים אין בינם
    דבר לבין הסוציאליזם.
    צעד שני לקראת הדמוקרטיה צ'ל להיות גיבוש תוכנית לפינוי כל ההתנחלויות שהוקמו אחרי 67 והכנתן לאיכלוס הפליטים
    הפלסטינים חלקם או רובם.
    צעד שלישי הוא החזרת כל הקרקעות שהופקעו מהפלסטינים ב 48 ופיצוי על הרכוש שניבזז כמו על השימוש בקרקע
    במשך שנות הכיבוש .
    זהו "תיקון עולם" יהודי המבוסס על הערכים הכי צודקים המצויים במקורות הדת והמסורת היהודית ולא התחפשות ליהודים
    עם כיפות ענק סרוגות בלבן ושביסים אופנתיים לנשים חמורות סבר השותפים במבצעי שוד קרקעות שאין לו כל
    אחיזה במקורות היהודיים.
    צעד רביעי הוא בגיבושה של תוכנית פיצוי ואפליה מתקנת כלפי הציבור היהודי הספרדומזרחי על 120 שנות ציונות
    כוזרואשכנזית שהסלילה והנחיתה ציבור לאומי יהודי זה לתחתיות חסרות תקדים לעומת מצבם בעולם כולו.

    בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.

    Reply
  4. טל ירון

    הי מוני יקים אנטיציוני.

    אני מבין את העוול שאתה טוען לו. אלא שאני חושב שהכיוון הוא כמעט לעולם לא בהרס, אלא בחיבור. מפעל שמתרגל להחריב דברים, הוא מפעל שממשיך להחריב דברים. כך היה עם המהפכה הקומוניסטית ב-1917, וכך היה גם עם המשטר באיראן, משטר החמרוז' ועוד משטרים רבים שביקשו לפרק את הקיים, וליצור צדק מוחלט.

    כאשר אתה מחריב, אתה יוצר מלחמה (נניח עם המתנחלים והימין בישראל). ומלחמות אינן משאירות חברה בריאה, אלא חברה הרוסה, שונאת מפולגת. נראה לי שגם במילים שאתה בוחר יש המון שינאה (כוזרו-אשכנזית). הראיה שאתה בוחר להסתכל על העולם, היא ראיה של השלילי, והראיה הזאת היא סלקטיבית. למשל נראה שאתה מתעלם מהמהלכים הפלסטיניים והערביים שהובילה לחורבנם. אם מבקשים צדק (ואני בהחלט מחפש צדק כמוך), אני יודע שהמציאות מורכבת יותר. שאם באים לבחון את סוגיית הכיבוש, עלינו לבחון את העניין מכל צדדיו ומורכביותיו (ואני מוכן לפתוח איתך דיון שלם על 67 או 48). גם את הטענה לכיבוש האשכנזי, אני מוכן לבחון. צדק, נעשה רק לאחר משפט צדק, שבו בוחנים את כל הבעיות. צדק אינו נעשה בהכרזות חד-צדדיות. והרי נאמר ב"צדק תשפוט".

    לגבי דיון על ההתנחלויות, אשמח מאד ללבן איתך את הסוגיה. השאלה היא האם תחפוץ בכך?

    לעולם צדק ושלום,
    טל

    Reply
  5. מוני יקים אנטיציוני

    שלום טל.

    זה דגמגוגי מה שאתה אומר בנסיון להפוך אותי למתגונן, החורבן הוא טוטאלית מעשה ידי ההגמוניה הכוזרואשכנזית
    שהרסה את הקהילות היהודיות בארצות ערב והמזה'ת כמו גם את כל מערך היחסים ההיסטורי בין העם היהודי
    הספרדומזרחי לעמים בקירבם שכן.
    הציונות הכוזרואשכנזית היא תיאוריה חורבנית כלפי חוץ וכלפי פנים תוך יצירת אשליה ושקר היסטורי שכביכול קיים
    עם יהודי אחד אליו משתייכים כל הטוענים להיותם יהודים או שגילו סבתא דוברת אידיש.
    זו חובתנו להלחם בנסיונות ההטמעה והשיקריות הציונית כי קיומנו בסכנה לאור המדיניות הכוזרואשכנזית שבנתה
    גטו בבחינת וילה בג'ונגל שנסיונות השתלתה נידחים ע'י מדינות האזור חסרות יצר ההשתעבדות לקולוניאליסטים
    גזענים שייבאו עצמם מארופה במטרה לשדוד את אדמת מולדתו של העם הפלסטיני הילידי שמורכב ממוסלמים
    נוצרים דרוזים צ'רקסים ויהודים ספרדומזרחים.
    המלחמה עם המתנחבלים ושולחיהם מרכיבי ההגמוניה הכוזרואשכנזית נמשכת כבר 120 שנים תוך ביצוע תוכנית
    ההשתלטות הכיבושית תוך האשמת הקורבנות הפלסטינים והספרדומזרחים שכביכול כפו על הכוזרואשכנזים
    לשדוד אדמות ולנצל לנחשל עם שלם על בסיס זהותו היהודית הספרדומזרחית.
    גם 48 וגם ההמשך המגעיל של 67 הם אקטים נטולי צדק וחוקיות וכל התוצאות וההשלכות ובניית ההתנחבלויות
    הקיבוצים הערים והמושבים כולם נטולי צדק וחוקיות.
    השנאה וההתנשאות הגזענית הם ממרכיביה היסודיים של התורה הציונית הגזענית הקולוניאליסטית ןעל כל
    יהודי באשר הוא להלחם בסטיה גזענית זו מכיתבי הקודש ההלכה והמסורת היהודית כי למעשה כוחניותה של
    הציונות הכוזרואשכנזית יש בה את הפוטנציאל של הרס וחורבן העם היהודי הספרדומזרחי שהוא העם היהודי
    היחיד שחי במזרח התיכון מאז ימי אברהם אבינו.
    אימרתך הדמגוגית שכביכול איבחון האשכנזים ככוזרואשכנזים יש בו שנאה אין לה בסיס במציאות אלא תיקון
    עולם היסטורי לאלו שבשיקריות קוראים לעצמם אשכנזים גרידא או יהודים בעלי קשר וזיקה ליהודי בית שני.
    שנאה זה רגש אנושי טיבעי המוצדק בנסיבות מסוימות וכך הכוזרואשכנזים שנאו את הגרמנים אחרי מלחמת
    העולם השניה ובעקבות השואה ושנאתם מוצדקת משום שהם שנאו גרמנים על מעשיהם ולא על עצם היותם
    גרמנים ואכן כמה שנים לא ארוכות וכמה מיליארדי מארקים שינו יחס זה לאהבה סוערת.
    השנאה לכוזרואשכנזים מוצדקת לאור התנהגותם במשך 120 השנים האחרונות , התנהגות מלאת שנאה
    לערבים ולספרדומזרחים ,שנאה שלא באה אך ורק מעצם היות הכוזרואשכנזים כאלו אלא כתוצר טיבעי
    התגוננותי כלפי אספסוף פולש שונא מנצל ומדכא….

    בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.

    Reply
  6. טל ירון

    שבוע טוב מוני,

    לא התכוונתי להיות דמגוג חס ושלום. כדי להימנע מדמגוגיה, בוא נבחן את הראיות העומדות מולנו, וננסה לבחון את המציאות על מורכבותה.

    העם היהודי – מקובל להגדיר עם, על פי שפה, היסטוריה משותפת, ותרבות משותפת. אני מניח שלא תכחיש שקהילות בעלות מערך מוסרי-תרבותי יהודי משותף קיימות כבר למעלה מאלפיים שנה. קהילות בעלות רצף של כתבים, שנמשך לפחות מסוף בית שני. גם יהדות אשכנז, וגם יהדות המזרח, מתייחסים למשנה ולגמרא. שתיהן מתייחסות גם לראשונים וגם לאחרונים (אם כי כאן יש כבר מחלוקת לגבי הפוסקים המוסכמים). השפה המשותפת לכל הזרמים הללו הייתה העיברית והארמית. זאת היתה שפת הלימוד והתפילה. האם עד כאן תסכים איתי?

    לגבי כוזרו-אשכנז: גם אם זה נכון, שיהדות מזרח אירופה (easten-uden), מקורה כמעט כולה, או כולה בכוזרים. מה טעם לפגם בכך? האם היהדות היא גזעית או מוסרית? נניח ועם שלם החליט שהוא מתגייר, ומקבל את המסורת היהודית, מה רע בכך?

    לגבי השאיפה לציון: שאיפה זאת מופיעה בתנ"ך ובתפילות המקובלות על יהודים ברחבי העולם. גם אם מקור הציונים הראשונים בעם הכוזרי, והם איבדו את תודעתם הכוזרית, וקיבלו תודעה יהודית, הרי שהם ירגישו שביתם הוא בציון (ירושליים וסביבותיה). אגב אותו דבר קרה לעם הפלסטיני. גם גדולי ההיסטוריונים האנטי/פוסט-ציונים, לא יטענו שעם פלסטיני התקיים לפני 1910. המקדימים ביותר מוכנים לטעון שבעקבות מוחמד עלי, היתה התעררות לאומית כבר ב-1840, אבל טענה זאת נמצאת בספק רב. גם הפלסטינים אימצו לעצמם זהות, שאיןם בינה לבין ההיסטוריה שלהם שום קשר.

    שנאה לשונה בקרב הציונים המזרח-אירופאיים. יותר משהייתה שינאה כלפי האחר (ומה תצפה מפולנים?) נבעה מניסיון של מפלגת בן-גוריון ליצור הגמוניה של המחנה הסוציאליסטי. כל מי שלא תאם לאג'נדה הבנ-גוריונית, נחשב אויב. בן גוריון וחברים סוציאליסטים אחרים ניסו לבסס את מעמדם, ועשו זאת בדיקטטורה סמויה, שהרחיקה את השונה וקרבה את הדומה. אני מסכים שזה פגע בטווח הארוך ברבים. ואני שמח שהדבר הולך ומשתנה.

    יחד עם זאת, צריך לזכור שעם ישראל, ששהה בגלות, לא היה עובד אדמה כבר 2000 שנים. ואי-אפשר להקים מדינה ללא עובדי אדמה. לכן היה הכרח בעיצוב התודעה ורימום ערך הפועל. היה צורך במהפכה תודעתית שתהפוך את היהודי הגלותי (הבורגני, או התלוי בנדבות) לעובד אדמה. בתוך המהפכה הזאת נמחצו תרבויות ספרד ומזרח-אירופה. היידש, הייתה שפה בזויה, שהיה צריך למחוק אותה. כל סממן גלותי נמחק, ולא רק סממנים של יהדות ספרד.

    גרוש הערבים/כיבוש הארץ:
    היהודים חיפשו לעצמם מדינה. לאור דיונים בקונגרס הציוני, שהיה דמוקרטי למדי, וכלל רבדים רחבים של החברה היהודית הציונית, הוחלט שארץ ישראל תהיה מדינת היהודים. בארץ הזאת ישבו בסביבות 300,000 ערבים כשהתחילה העליה השניה . לקראת 48, כבר היו כאן 1.2 מיליון ערבים.
    בהיסטוריה העולמית עמים נדדו (כל אירופה המודרנית מקורה בנדידת שבטים). השבט הישראלי, נדד מסיבותיו הוא, דווקא לארץ ישראל. את מהלכי הקניין שלו הוא עשה בקניית אדמות מבעליהן, ובדיפלומטיה. מולו היו הערביים המקומיים מפורדים, מפולגים ובעיקר מושחתים. הסיבה העיקרית לאובדן האדמה של הערבים היה השחיתות הפנימית (שעליה מתלוננים גם הערבים עצמם). לאחר מהלכים דיפלומטיים חכמים, הסכימו אומות העולם לחלק את הארץ על פי תוכנית החלוקה (29 נובמבר 1947). הערבים התנגדו, ואנחנו הסכמנו. ב-48 פרצה מלחמה. אני אפילו לא בודק מי התחיל אותה, אבל מלחמה פרצה, כשברור שערביי ישראל השתתפו בה, וגם מדינות ערב השכנות. בתוך המלחמה, אנו השגנו את קוי הפסקת האש של 49. הדבר הזה לגיטמי בדברי קורות העולם. ב1945, כ-3 שנים לפני מלחמת העצמאות/נאקבה, הועברו ממקומם באירופה 16 מיליון גרמנים. ההעברה הזאת של הגרמנים שמה קץ לשנים של מלחמות עקובות מדם, שנבעו מסיכסוכים על חלקות ארץ).

    אינני רואה מה לא מוסרי בכך? וכיצד צרפת, אנגליה, גרמניה, פולין, רוסיה, או כל ארץ אחרת שונה מוסרית ממה שקרה בארץ?

    אני מבין את הכעס למי שאתה קורא כוזרו-אשכנזים. אני מבין את הכעס למי שאתה קורא "מתנחבלים" (שאני אחד מהם). אני רק טוען שכעס לא בנה שום דבר, רק הרס. אם אתה רוצה לשנות, לא זאת הדרך. אם אתה רוצה לכעוס, לחטוף התקף לב בגיל צעיר, ולא לשנות דבר, אז אתה כנראה בהחלט בדרך הנכונה. גם אני הייתי פעם אדם כועס ועצבני, אבל גילתי שכך אינני מצליח להזיז דבר. הניסיון הראה לי שבאהבה ובאחווה, ניתן להזיז הרבה יותר. אבל זה דורש שינוי מנטלי עצום, שאינו קל בכלל.

    וכיוון שאהבה ואחווה עסקינן,

    בבנין חברה של צדק, משפט, חסד, רחמים, הוד ונצח ננוחם.

    Reply
  7. מוני יקים אנטיציוני

    "לא התכוונת להיות דמגוג" אך בהכרח עליך להשתמש באמצעים דמגוגיים כדי להגן על עמדה חסרת צדק וחוקיות .
    אתה קובע אפיריורית קיומו של "עם יהודי" ומשחיל לתוכו את כל מי שדתו יהודית או שמצא בארכיון סבתא דוברת
    אידיש בעוד שהעם היהודי המקורי אלו היהודים הספרדומזרחים צאצאי יהודי בית שני ואברהם אבינו ולא אספסוף
    ארופי וכוזרי שהתגייר לתוך הדת אך לא לתוך העם.
    היהודים הספרדומזרחים חיו באופן מסורתי והיסטורי באגן הים התיכון וסביבתו הקרובה ולא בארצות הכפור ולא
    היו זקוקים למזימה המדינית הציונית שניבנתה בשת'פ עם גדולי האנטישמים והקולוניאליסטים הארופיים.
    העם היהודי הספרדומזרחי חי תמיד בציון ונע ממנה ואליה ע'פ צרכים כלכליים רוחניים תוך שתוף פעולה מלא עם
    שאר התושבים של ארץ כנען פלסטינה ללא כל כוונות לנשלם .
    לא נישכח גם שמרבית הפלסטינים הם תערובת של שבעת עממי כנען עם היהודים הספרדומזרחים שנשארו
    לאחר חורבן בית שני ובשלבים מסויימים המירו דתם לנצרות ואח'כ לאיסלם ובהיות מרביתם אוכלוסיה חקלאית
    מטרתם העיקרית היתה הצמדות לקרקע אבותיהם שפירנסה אותם לפני העידן התעשייתי.
    כמו כל העמים גם העם הפלסטיני המורכב מבני דתות שונות והיה נתון לכיבושים שונים ונאבק כעם פלסטיני
    500 שנה נגד הכיבוש העותמני וקודם לכן נגד הכיבוש הצלבני ובשלבים מסויימים אפילו נגד הכיבוש המוסלמי
    הוא עם ילידי שאינו זקוק לכך שהכובש הארופי יגדיר את לאומיותו עם השטויות שאתה מביא על עדויותיהם של
    "גדולי ההיסטוריונים" עם לא זקוק לגושפנקא של היסטוריונים מטעם ולא של האו'ם שמום , עם יושב על אדמתו
    אלפי שנים ושום כיבוש כוזרי לא יזיז אותו משם.
    אותה הגמוניה "פועלית" שאתה מדבר עליה היתה למעשה הגמוניה "אשכנזית" הרצון המרכזי ברעיון הציוני
    הכוזרואשכנזי לכבוש ולנשל את אדמות ארצו של עם אחר ילידי תוך שימוש בטיעונים דתיים כוזבים והתחזות
    לבני עם אחר תוך יצירת מערך שטיפת מוח והחדרת עיוותים היסטוריים לחשיבה האזרחית.
    ההגמוניה הפועלית היתה גם מסווה להנצחת עליונות מעמדית של הכובשים הפולשים מצדדי תורות "האדם הלבן
    העליון" שהונצחו ע'י המשטרים המרכז ארופיים במאות האחרונות.
    האידיש הונחה בקרן זוית מתוך אינטרס אשכנזי כבחירה פוליטית עד יעבור זעם ואילו מחיקת התרבויות היהודיות
    הספרדומזרחיות בוצעה כצעד אלים ומתנשא במטרה להנציח עליונות מעמדית שלטונית והפיכת בני הקהילות
    המפוארות לאבק אדם ניתן לשליטה ומרמס לרגלי הקלגסים האשכנזים.
    ההסברים שלך לגבי "גרוש הערבים/כיבוש הארץ" לוקים בילדותיות של ילד מפונק הרוצה את כל הצעצועים לעצמו
    וההסבר "למה ככה" אין חוק ואין מוסר ובדרך לא רק ששדדתם את פלסטין אלא גם שיעבדתם את העם המפואר
    הספרדומזרחי.
    את העם הפלסטיני שאני רואה עצמי חלק ממנו כפי שגם כל שאר היהודים הספרדומזרחים צריכים לראות לדעתי
    עצמם חלק ממנו לא מעניין שהזיזו גרמנים או רוסים או פולנים מפה ולשם , אותנו מעניין שפלשו לארצנו אספסוף
    כוזרוארופי ובטענות שווא גרשו אותנו מבתינו ושדותינו ובזזו את רכושנו וכל זה כדי להקים "וילה בגונגל"
    לכנופייה כוזרואשכנזית שאין לה כל קשר וזיקה לארץ זו ורגלי אבותיהם מעולם לא דרכו באזור זה.
    שאר הדברים המלוקקים שלך על כעס אהבה וחמלה אינם ראויים לתגובה .

    בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם- זו לא קללה אלא הצהרה פוליטית .

    Reply
  8. טל ירון

    הי מוני,

    אני מבין שיש לך תפיסה שונה משלי, את ההיסטוריה. השאלה היא על מה אתה מבסס את התיאוריה? היכן המחקרים שתומכים בתיאוריה שהצגת? הרי תסכים איתי שללא ביסוס, כל אחד מאתנו יכול לכתוב כל דבר. אשמח לקרוא את המאמרים שמחזקים את דעתך (במיוחד אם תשלח לי אותם לדוא"ל).

    את הטענה לאי-הלאומיות, אני מבסס על ספרו של ברוך קמרלינג, שלא ניתן לחשוד בו שהוא ציוני גדול. מה גם, שגם פלסטיניאם הגדירו את עצמם עד לאחרונה כחלק מהלאום הערבי הגדול, השייכים למרחב פלסטין. כיום גם נהוג לחשוב, כי יש צורך בשפה ובמערכת דפוס משותפת כדי שלהאומיות תתפרץ. עד סוף המאה ה-19, אסרו העותמונים על מכונת הדפוס, ולכן לא יכולה היה להתפתח עיתונות ערבית, ושפה אחידה ערבית (ראה למשל את ההבדל הגדול בין הערבית המדוברת לערבית הספרותית).

    לגבי כוזרו-אשכנזים ואי שייכותם לא"י. יש עדויות רבות על קשרים של יהודי אשכנז עם א"י, לאורך השנים. בירושליים ישבה קהילה חרדית אשכנזית עניה. אביב של האר"י היה אשכנזי. אני חושב שיהיה עליך להוכיח הוכחה רצינית מאד, שמעולם לא היה לאשכנזים קשר לארץ הזאת. (אנא הבא עדויות)

    לגבי כיבוש הספרדו-יהודים. אנני יודע על מה אתה מדבר. אינני אחוס"ל (אשכנזי, חילוני, סוציאליסט, לאומי). אני אומנם אשכנזי (ממוצא מעורב של חסידים וליטאים). אינני בדיוק חילוני, ולא סוציאלסט (אני חברתי), ולא בטוח שאני לאומי (אם כי אני מכיר בחשיבות הלאומיות). אני גר בישוב בו אין הבדלים בין ספרדים לאשכנזים. טוב לנו ביחד, אנו מתחתנים ביחד. מבלים ביחד מעריכים מאד אחד את השני. כל הגיסים שלי הם ממוצא ספרדי/תימני. עד שהבנות שלי לא ראו בטלויזיה של סבתא שלהם (לנו אין טלויזיה) שירים על אשכנזים וספרדים, הם לא ידעו מה זה. אינני מבין היכן הכעס?

    איפה פגעו בך באופן אישי או בקהילה שלך? היכן אתה רואה כיבוש שפגע בך?

    לגבי הכיבוש הישראלי ב-48:
    ברור לי שזה הביא למלחמות. אבל ככה זה כשאתה מחפש מקום תחת השמש. לא הכל דבש, ולא כולם מחכים לך עם זר פרחים. מה גם, שאני מאמין באופן אישי, שהמקום של היהודים, הוא בארץ ישראל. אלא שעלינו גם לבנות חברה מאד מוסרית, שתאפשר לכלל באי הארץ הזאת, לחיות כאן בשלווה וברווחה (כמו שהצהירה הצהרת ליגת האומות ב-1922).

    בבניה, תמיד בבניה,
    טל

    Reply
  9. מוני יקים אנטיציוני

    טל אתה מתרדר להפצת שטויות "ההיסטריונים הגדולים" מחקרים וכו' זה התפקיד שלך למצוא אותם ולא לנהוג כמו מכחיש שואה
    קלאסי "תוכיח לי" . אחרי 60 שנות מדיניות מתוכננת להסללות גזעניות יש יותר מצביעות בטענה שכזו אתה בודאי לא חי על הירח.
    אתה או שאינך קורא או שאתה עובר למישור אחר כיוון שאין לך תגובה רציונלית, קישרי הכוזרואשכנזים עם פלסטינה א'י החלו רק
    לאחר הגיור ואלו קשרים מיזעריים שאין בהם להעיד על הכלל של חוסר קשר וזיקה היסטוריים.
    מה גם שאותה טענה מיושנת על החיים של יהודי בית ראשון ושני בארץ כנען מדברת על תקופה שכולה נימשכה פחות מ 400 שנה
    ובה היהודים פלשו בכוח הזרוע ומעולם לא שלטו על כל השטח או על כל האוכלוסיה ועל זה לבנות תאוריה של זיקה וקשר בעלותי
    קרוב מאד לשרלטניות שיילוקיסטית של חמדני קרקעות המגייסים עיוותים היסטוריים להגשמת מאוויהם ע'ח של עם אחר.
    לעולם לא תיבנה חברה מוסרית שבסיסה חוסר מוסר לאחר ומזה תסיק שלעולם לא תיבנה חברה מוסרית עם הכוזרואשכנזית
    מבססי ההונאה האנטי פלסטינית.
    דיברי ההתחסדות והצדקנות נוטפי שמן זית גנוב מחליאים במיוחד מפיו של אדם המדבר על "שתאפשר לכלל באי הארץ הזאת,
    לחיות כאן בשלווה ורווחה" …

    בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.

    Reply
  10. טל ירון

    הי מוני,

    אני איש בעל השכלה מדעית. מקובל מאד במדע, לבסס טענות. וכיוון שהדרך הטובה ביותר לבירור המציאות, שהאנושות מצא, היא השיטה המדעית, אני מציע שנדבוק בה.

    במדע אין מטילים על מאמיני הזרם המחשבתי השולט להוכיח שהם טועים. מדען שחושב שכולם טועים, משתדל להביא ראיות לכך שהרוב טועה, והוא צודק.

    אני חושב שגם אתה, כדעת מיעוט כרגע בישראל, נטל ההוכחה נמצא עליך. כך זה בחיים 🙂
    בניגוד לרוב האנשים שאתה בוודאי נתקל בהם, שיסרבו אפילו להקשיב לטענותיך, אני פתוח מאד להקשיב. אבל אנא במטותא ממך, הבא ראיות. אשמח מאד להתמודד איתן.

    עכשיו לעניין המוסר: על פי דעת האומות המאוחדות, ועל פי דעת ליגת האומות, הייתה ליהודים זכות להתיישב בישראל. על פי גבולות החלוקה, הארץ הייתה צריכה להתחלק לאזורים שיש בהם יותר יהודים לאזורים בהם יש יותר ערבים.
    האם תסכים איתי שהערבים סירבו לקבל את החלוקה, ויצאו למלחמה? ולכן, מבחינה מוסרית, עליהם לשלם על ההפסד שלהם?

    להתראות,
    טל

    Reply
  11. מוני יקים אנטיציוני

    אתה בעל השכלה מדעית אך חסר יושר אינטלקטואלי.
    כאיש משכיל היית צריך להכיר את העובדות ולא לספר לקוראיך שקרים, " נטל ההוכחה" האם ניצול שואה צריך להוכיח שהייתה
    שואה והאם קורבן הציונות צריך להוכיח שהציונות גזענית לאיש מדע שחי באותה ארץ וצריך להכיר את העובדות החוקים
    והסטטיסטיקות.
    אתה לוקה בצביעות והתנשאות ואיני צריך להוכיח לך דבר , אתה יושב כפולש על אדמה שדודה ומתהדר בהיותך איש מדע
    "האדם הלבן העליון" שמסליל את כל האחרים אל מחוץ למדעים.
    אתה ההוכחה הטובה ביותר ששנאה לכוזרואשכנזים מוצדקת , אתה אולי איש מדע אבל איש מדע מאד אטום שמתנשא מעמדת
    כוח ועליונות מדומיינת.
    יותר מכל הדיאלוג הקצר איתך מאשר את הנחתי שאין עם יהודי אחד שבו יכולים לשכון יחד ספרדומזרחים וכוזרואשכנזים…

    בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.

    Reply
  12. טל ירון

    מוני,

    כאיש העוסק בפילוסופיה של המדע והידיעה, אני יודע שהמציאות מורכבת מאד. אני יודע שאנשים בעלי אג'נדות ואינטרסים שונים מנסים לדחוף תיאוריות שונות. אין תפקידי להתעסק עם כל תאוריה שכל אחד מעלה. אלא אם כן הוא מתייחס לעצמו ברצינות ומביא ראיות. בקשתי פשוטה מאד: הבא בבקשה ראיות, ואתייחס עליהן ברצינות.

    מוני, אינני מבין אותך. מה אתה רוצה שאעשה, מלבד הכבוד שאני רוכש לך? כל מה שביקשתי, הוא שתסמך את הרעיונות שלך. אתה ואני בני אדם על האדמה הזאת. אין דעתי, טובה משלך. מה, בגלל שאתה כועס על מישהו/משהו, את רוצה שאסכים איתך?
    אין לי בעיה להבין אותך, ולהרגיש אמפטיה לכעס שלך. אבל לא אחטא ליושר האינטלקטואלי שלי, ואקבל תיאוריות, שאתה בעצמך אינך מסוגל להוכיחן.

    אם נקבל את ההנחה על ספרדומזרחים וכוזרואשכנזים, אינני מבין את הטענה שלך כלל. כפי שאמרתי, כל גיסיי הם ממוצא ספרדי/תימני. רוב חבריי הם ספרדים. אני חיי בקהילה מעורבת מאד, בה ספרדים ואשכנזים נישאים, וכבר אף אחד כמעט לא מתייחס לנושא. מה אתה מבקש ממני יותר? אני חיי בהרמוניה מלאה עם כל עדות ישראל. כאחת העדות אני חיי. אני אוכל חריימה בשבת, ונהנה מהחום והאהבה שחסרו לי בעדות אשכנז – חום שקיים הרבה יותר בעדות ספרד.

    באמת שאינני מבין את הכעס שלך בנושא הספרדי-אשכנזי.

    Reply
  13. מוני יקים אנטיציוני

    אוי למדע שנפל בידי נוכלים אינטלקטואליים כמו טל ירון , התורה הלאומית של העם היהודי הספרדומזרחי על מאגר ההסללות והמדיניות
    הגזענית המתוכננת מצידה של ההגמוניה הכוזרואשכנזית הוכחו בעשרות ספרים ומאות מאמרים ו"איש מדע" לא צריך לבקש מהדיוט
    כמו מוני יקים שיטרח ויוכיח בפעם האלף אלא אם הוא מתחמק מהתמודדות עם האמת.
    העובדה ההיסטורית בדבר גיור הכוזרים מצויה בכתבים והעובדה כי לא היתה הגירה בכמות היכולה להסביר את המהפך הדמוגרפי
    הפנים יהודים גם כן מצויה בכתבים ואיש מדע לא יכול להתחמק בטענת "תוכיח לי" .
    העובדה שכוזרואשכנזים פלשו מארופה שהקיאה אותם עם תוכנית גזענית לנשל את יושבי הארץ ולשעבדם למען יצירת מדינת גטו
    של האדם הלבן העליון היושב בקיבוצים התנחלויות ושכונות וילות גם היא מצויה בכתבים ואתה כמתנחבל יושב על אדמה שדודה
    ולא צריך להוכיח זאת לך כי איש מדע אתה אולי נכון יותר איש מדע דמיקולו.
    את המלל "המדעי" שלך על גיסך הספרדו/תימנים נשאיר לתחום המדע הבידיוני כי עד עכשיו אלו טיעונים ילדותיים בפרט מפיו של מי
    שמתהדר בתואר "איש מדע" . ההרמוניה המפוארת בה אתה מתיימר לחיות עם פרענקים מחמד מתרפסים המקבלים פרורים משולחן
    הפריץ היא מצב מלאכותי בין מדכא למדוכא ובעינין זה עליך איש המדע לקרוא את ספרו של פאולו פריירה "פדגוגיה של מדוכאים"
    כמו גם דברים חכמים שכתב פאנון ורבים אחרים.
    ההרמוניה שלך עם הפרענקים היא כמו ההרמוניה בין רוכב לסוסו המשועבד.
    ובכלל אתה כאיש מדע הטיפשות והשקר חושב שהמצב ימשך לעד כמו הרייך השלישי בלי התמודדות פרקטית ומוסרית עם הכיבוש
    המרושע חסר הצדק והמוסר של 48 ו 67 כי יש 500 מיליון מוסלמים שליבם וגופם פצועים ממעשה עוול זה וכמות תמיד הופכת לאיכות.
    בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.

    Reply
  14. עירא

    וואלה אני לא רוצה לדרוך לתוך ויכוחים מוזרים שכאלו, אבל מוני, אתה כל כך מלא בכעס ושנאה שאתה לא מצליח לענות תשובה אחת בלי הטחת האשמות אישית. אם יש לך משהו להעלותו, העלהו. במקום זה אתה מתקיף וחוזר ומתקיף את טל.

    לגבי טיעוניך על הגדרת יהדות כלאום או עם או דת, ואם מחזיקיה האמיתיים באו ממסופוטמיה, ספרד, תימן, אתיופיה או אוקראינה, הרשה לי להעיר אותך מדעותיך הקדומות ולהזכיר לך שהיהדות הוגדרה מחדש כל כך הרבה פעמים במאה וחצי האחרונות עד שהיא מפולגת כמעט כמו הנצרות. אם אתה חושב שזו הדרך הנכונה לנהוג, וכך אתה מתבטא שבוע אחרי ט' באב, אז צר לי להגיד, זה לא משנה עכשיו אם אני חילוני או דתי או חרדי, אשכנזי מומר או אתיופית דור שלישי בארץ, אתה הצלחת ליצור אנטגוניזם וחירחור ריב שאין בו פואנטה מלבד ריב.

    אם אינך ציוני, אנא חזור לך לספרד.

    אם אתה פלסטיני שוחר מלחמה, אנא הצטרף לחמאס.

    אם אתה אנוספרדויהודי חובב מגבעות, אז רוץ לך עם ש"ס לממשלה.

    אני לא מבין מה אתה מנסה לומר? אתה רוצה לחזק את ידי אחיך הפלאסטינים ולכבוש פה את השלטון, או שאתה רומז שאתה מעדיף אנארכיה כמו בהתחלת המאה ה19, כפרים ללא ממשל מרכזי? לא משנה מה אתה מציע פה, זה ברור לך שאת ממשלת ישראל לא תצליח להפוך, עדיף שתרוץ ותשנה אותה מבפנים. דרך צליחה!

    Reply
  15. מוני יקים אנטיציוני

    עירא החוכמולוג אם אתה כוזרי תחזור לכוזריה מה אתה מחפש על אדמות פלסטין כובש ארור ושנוא שהוקא מארופה…
    בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.

    Reply
  16. טל ירון

    מוני, יש כללים לדיון, בין אם הוא ספרדי, ובין אם הוא כוזרי… כולנו בני אדם, ועל כולנו להתייחס בכבוד אחד לשני. וגם עלינו להביא סימוכין לטענותינו.

    אני גם שומע צליל של הערות גזעניות בשיח שנוצר (כוזרי חזור לכוזריה). בכלל, בטיעונים שאתם מעלה יש המון צלילים גזענים. האם אתה מודע לכך?

    לגבי השלטון שלי כביכול על בני ישובי:
    ראשי הישוב שלנו הם דווקא ממוצא תימני (ואת אף אחד זה ממש מעניין… מעניינת את התושבים איכותו של המוביל, ולא מוצאו). אני יושב בשכונה שאינה נחשבה עד כה לדומיננתית שבשכונות הישוב (אם כי לאחרונה חל שיפור בעניין).
    אני פעיל מאד בתנועה לדמוקרטיה ישירה, שמטרתה ליצור מצב בו אין שולטים ונשלטים, אלא יש שיוויון בהשפעה, ללא הבדל דת, מין צבע מוצא וכיוב'…. אני משתדל, יחד עם חברים אחרים לדרך ליצור מצב בו אין ריבון יחיד או מיעוט ריבון, כי אם ציבור שלם שהוא ריבון. האם עדיין תאשים אותי בהתנשאות וברצון לשלוט באחרים?

    Reply
  17. מוני יקים אנטיציוני

    איש מדע של צביעות וצדקנות- מה גזעני בחשיפת העבר הכוזרי של האשכנזים ? ומה גזעני בשיח שנוצר
    "כוזרי חזור לכוזריה" מאשר "אם אינך ציוני חזור לספרד" הרי הפרמטר הציוני אשכנזי הוא המוטיב של
    "חזרה לארץ אבות" ואם ארץ האבות האמיתית היא כוזריה אז הגשמת הציונות צריכה להיות על אדמות
    כוזריה מולדתכם האהובה.
    בדברי יש צלילים גזעניים ובדבריכם יש תיזמורת פילהרמונית של גזענות מרכז ארופית להצדקת שוד
    המולדת הפלסטינית ושיעבוד העם היהודי הספרדומזרחי.
    הצחקתני עם ראשי הישוב בו אתה מתגורר שאינך שוכח לציין שהם ממוצא תימני ושכביכול זה משקף
    משהו בעל משמעות היסטורית פוליטית וסוציולוגית אחרי 120 שנה בה טחנו את יהודי תימן שנפלו
    במלכודת הדבש של הדמגוגיה הציונית ושליחה יבניאלי שמכר להם לוקשים כדי להביאם לשמש את
    האשכנזים כעבדים שיחליפו את העובדים הערבים מהם גזלו את אדמותיהם.
    התנועה לדמוקרטיה ישירה צריכה להתמודד עם שאלת שוד הקרקעות של 48 אחרת היא תנועה לגזענות
    ישירה .זו תנועה שרוצה להנציח את "הוילה בג'ונגל" עם הגזענות שהובנתה בשיטה הציונית להנצחת
    השליטה הכוזרואשכנזית …בחורבן הציונות ננוחם.

    Reply
  18. טל ירון

    טוב,

    נדמה לי שכל אחד מאיתנו הבהיר את עמדותיו. נראה שנסתפק בכך בינתיים. לא נראה לי שאנו מתקדמים לאיזה שהוא מקום של הבנה.

    Reply
  19. מוני יקים אנטיציוני

    מי מחפש הבנה עם קלגס ארופי שחצן ומתנשא שלא מסוגל להתמודד עם עובדות פשוטות .
    ההתקדמות היחידה שאתה יכול לה היא לכוון כוזריה מולדתך ההיסטורית …
    בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *